tiistai 20. joulukuuta 2011

Draamakasvatusta peruskouluun!

Draamakasvatuksen sisällyttämisestä peruskoulun opetussuunnitelmiin on puhuttu jo vuosia. Edellisellä hallituskaudella Keskusta esti asia etenemisen. Perusteluina mainittiin muun muassa, että koulussa on tärkeimpiäkin asioita kuin opetella näyttelemistä. Perustelu osoittaa, ettei asiaa ole ymmärretty oikein. Myös Opettajien keskusjärjestö OAJ on suhtautunut kielteisesti asiaan perustellen kielteistä kantaansa sillä, ettei Suomessa ole tällä hetkellä riittävästi draamakasvatukseen kouluttautuneita opettajia. Eihän mitään uutta ole mahdollista käynnistää, jos odotetaan, että ensin on riittävä määrä erikoistuneita henkilöitä. Kun oppiaine on saatu opetussuunnitelmaan, myös opettajien mielenkiinto asian opiskeluun lisääntyy.
Opetusministeri Jukka Gustafsson otti kesällä kantaa etiikan opetuksen lisäämisen puolesta peruskoulussa. Eettisen asioiden käsittelyssä draama on yksi tehokkaimmista keinoista. Draaman käyttö ei ole pelkästään sana- ja teatteritaidetta. Draamakasvatus on monipuolisten toiminnallisten teatterilähtöisten menetelmien käyttöä opetuksessa. Sen tavoitteena on oppia tuntemaan itseään, omia ilmaisutapojaan, harjoitella vuorovaikutustaitoja ja toisten kohtaamista sekä ryhmätyöskentelyssä tarvittavia sosiaalisia taitoja. Draama on tehokas yhteistyön ja kommunikaation opiskeluväline. Tunteisiin vedoten se herkistää havaintokykyä, mahdollistaa yksilöllisen ilmaisun kehittymisen sekä älyllisen ja emotionaalisen kasvun. Draamakasvatuksessa saavat tunteet olla läsnä. Tunteiden kohtaamisen avulla on helpompi ymmärtää itseään ja toisia. Draaman avulla voidaan tutkia ja reflektoida asioita ja harjoitella haasteellisiakin kohtaamistilanteita. Draaman käyttö mahdollistaa luovuuden, mielikuvituksen ja esteettisen herkkyyden kehittymisen. Lisäksi sen avulla voidaan kehittää oppilaan kriittistä ajattelua, ratkaisuvaihtoehtojen pohtimista, uusien ratkaisujen kehittämistä ja testaamista, uuden sekä oppivaa palautteen antamista ja vastaanottamista.
Itsetuntemus, itseilmaisu, oppiva vuorovaikutus, yhdessä työskentely- ja ongelmanratkaisutaidot ovat niitä taitoja, joita lasten ja nuorten tulisi oppia jo peruskoulussa. Draamakasvatus luo erinomaisen perustan näiden asioiden oppimiselle. Näiden taitojen oppimiseen ei teoria-aineisiin keskittyvä peruskoulumme ole tähän mennessä tarjonnut paljoakaan välineitä. Draamakasvatuksen tuleminen peruskouluun antaisi hyvän työvälineen myös eri oppiaineiden integraatiolle. Se toimisi ikään kuin sidosaineena, jonka avulla yhdistetään eri asioiden opiskelua.
Merja Mäkisalo-Ropponen
kansanedustaja (sd)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti